„Najväčší Showman/The Greatest Showman – (RECENZIA)“

Muzikál / Dráma / Romantický / Životopisný

USA, 2017, 105 min

Réžia: Michael Gracey

Scenár: Jenny Bicks, Bill Condon

Kamera: Seamus McGarvey

Hudba: John Debney, Benj Pasek, Justin Paul, Joseph Trapanese

Hrajú: Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Paul Sparks, Gayle Rankin, Natasha Liu Bordizzo, Yahya Abdul-Mateen II, Fredric Lehne, Doris McCarthy, Ben Reed, Tina Benko, Keala Settle, Austyn Johnson, Cameron Seely, Sam Humphrey

Producenti: Peter Chernin, Laurence Mark, JennoTopping

Strih: Tom Cross, Robert Duffy, Joe Hutshing, Michael McCus

Scénografia: Nathan Crowley

Kostýmy: Ellen Mirojnick

Medzi rezňom a šalátom sa nám v kinách zjavuje Najväčší Showman. Láka nás naozaj farebná upútavka, skvelé obsadenie a dokonca môžeme porovnávať. Však nakoniec La La Land nebol v kine až tak dávno. V kine si sadám napätá (nie len z toho filmu) a modlím sa aby, Najväčší Showman nebol Najväčší gýč na svete.

Záruka skvelého režiséra hovorí za všetko

Dodnes si pamätám ako sa asi polka zemegule hnevala na fakt, že každú časť známej Twilight ságy, malo pod palcom iné režisérske eso. Lenže tá posledná mala naozajstné grády. Verím, že tomu z veľkej časti bolo aj vďaka menu Bill Condon. Tento pán režíroval aj hit z roku 2017 Kráska a Zviera kde bodovala Emma Watson. Určite si spomínate na moje očakávania od filmu „Vražda v Oriente Exprese. Bol to pre mňa najsvetlejší bod jesene 2017. Určite neprehliadnete, že ma sklamal ak sa chcete dočítať viac, nájdete recenziu o post nižšie. Najväčši Showman je presne ten prípad. Veľa, veľa marketingu, sľúbená kvalita ale hlavne hviezdne obsadenie.

Najsladší chlapec z mojej puberty

Pripravte sa! Pretože v tomto filme bude Hugh Jackman tancovať a dokonca aj spievať. Vôbec z tohto nemusíte mať strach. Lebo ten chlap to fakt vie. Hlavná rola mu sadla ako uliata a Zac Efron tancuje znovu. Vlastne to bolo niečo tak zvláštne, že som mala chvíľu problém vyrovnať sa s faktom, že nikde nie je žiadna stredná škola ani Troy a basketbalové lopty. Zrazu na filmovom plátne zjavuje naozajstný spevák/herec a chlap.

Príbeh v skratke

Phineas Taylor Barnum je vizionár a z pohľadu väčšiny ľudí veľký „snílek“. Napriek tomu, že sa spoločnosť nenachádza momentálne v najlepšej situácií, on vo svoje sny veriť neprestáva. Už ako malý chlapec zápasil s chudobou. Vedel si však poradiť v každej situácií, mu nechýbal humor a vynaliezavosť. Ťažšie bolo získať si dievča svojich snov. Ako v pravom, americkom filme ich predsa musí deliť prekážka – spoločenská vrstva. Ona – dievča z vyššej vrstvy a on na okraji spoločnosti. Hlavný hrdina sa však nevzdáva a začína sa jeho boj. Najprv o lásku, neskôr o budovanie jeho vízie priniesť ľudom skutočnú show. Chce vytvoriť niečo ohromujúce a zároveň šíriť myšlienku, že talent a krása je v každom z nás.

Ako to všetko dopadne? Choďte do kina. Pretože malé áno tvoria veľké odpovede. V tomto prípade do kina rozhodne treba ísť. Najväčší Showman je nie len show na filmovom plátne, ale posiela každému z Vás veľkú správu. Prežite svoje sny! Nech je práve z Vás Najväčší Showman vo Vašom príbehu.

Najväčšie americké klišé vs. kúzlo vizuálneho/hudobného zážitku

Na začiatok treba upozorniť, že ak muzikál zrovna nie je Vás žáner určite si vyberte niečo iné z bohatej ponuky. Na druhej strane ak muzikálové spracovanie (tak ako ja ) milujete, Najväčší Showman je presne pre Vás. Film je z americkej produkcie a tak je doslova od prvej sekundy všetko prehnané. Farebné kostýmy, klišé a trochu predpokladateľná dejová linka.

Ale na druhej strane si myslím, že práve k tomuto filmu to patrí. A musím sa priznať, že v tomto prípade som im to zožrala úplne celé. Od prvej až po poslednú sekundu.

Najväčší Showman vs. La La Land

V približne rovnakom čase roku 2017 sa v kinách zjavuje film La La Land. Aj napriek tomu, že sa mi na filme páčil fakt, že sa ako jedno veľké klišé neskončil čo je pri filme Najväčší Showman presne naopak, film mi nesadol tak dobre ako tento. Iste rovnako priniesol hviezdne obsadenie, kvalitne odvedenú prácu (o čom svedčia mnohé ocenenia) ale mňa okrem konca, nechytil za srdce. Keď sa hlbšie zamyslím vo filme La La Land cítim väčší kalkul. Chcela som si oba tieto diela porovnať hlavne z dôvodu, že som sa v nich snažila nájsť spoločné menovatele. Sú si však vzdialené a odlišné.

Na jednej strane v La La Land vidíme naozaj sofistikovaný záver. Lenže pokiaľ by sa o niečo podobné pokúsil režisér vo filme Najväčší Showman bolo by to z môjho pohľadu jedno veľké fiasko. Jedná sa o rozdielne režisérske vnímanie aj keď pointa je celkom rovnaká.

Najväčší Showman nám ukazuje naozajstné režijné umenie v praxi. Všetky skladby od prvej až po poslednú dokonalo zapadajú do deja. Pokiaľ mám znova porovnávať tak mi k deju oveľa viac ladia, nepôsobia vôbec rušivo, texty sú naozaj na profesionálnej úrovni. Tanečné prvky mi doslova vyrážajú dych a to ani nehovorím o kostýmoch. Všetko to spolu dokonale zapadá. Každá pieseň má v sebe určitú dynamiku a presne doplní dej. Vo filme Najväčší Showman cítite kus tvrdej práce a sen si nesplnil zrejme, len hlavný hrdina.

Záverom

Všetko vo filme Najväčší Showman je takmer dokonalé. Z môjho pohľadu perfektná hudba, herecké obsadenie, kostýmy. Príbeh v sebe nesie naozaj silnú správu pre každého z nás. Jednak, že je v živote dôležité rozvíjať svoj sen. Bez ohľadu na to, že nás okolie považuje za bláznov. Na druhej strane chce búrať všetky predsudky. Naozaj záleží na tom ako vyzeráme navonok? Myslím si, že oveľa podstatnejšie čo je v každom z nás. Prináša však aj veľké, americké klišé o boji za lásku, lepší život a dokonalý úspech. Je však na každom z nás, ako sa na film vo finále budeme pozerať.

Moje hodnotenie

Dávam 9/10 rezervu si nechávam pre niečo čo ma doslova zabodne do stoličky, zároveň uberám za to americké klišé ktoré tam proste muselo byť :).

+Herecké obsadene