„Vražda v Orient exprese (RECENZIA)“

Michael Green

Kamera:

Haris Zambarloukos

Hudba:

Patrick Doyle

Hrajú:

Kenneth Branagh Johnny Depp, Daisy Ridley,Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz,Willem Dafoe,Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr.,Derek Jacobi,Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin,Marwan Kenzari,Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo, Hadley Fraser a ďalší.

Úvodom:

Najznámejšia kriminálka od prvej dámy tohoto žánru Vražda v Orient exprese  sa dostáva na veľké plátna. Kto vie čo by na tento počin povedala samotná autorka Agatha Christie? Stvoriteľka dnes, už legendárnej postavy detektíva menom Hercule Poirot. Bola by spokojná alebo nie? O tom môžeme žiaľ, už len teoretizovať. Tento film bol jeden z dôvodov prečo som sa tešila na filmovú jeseň. Doslova som sa nevedela dočkať. Lákala ma nie len predstava, že Hercule Poirot sa pravdepodobne trochu „prispôsobí dnešnej dobe“ ale zároveň si túto postavu stotožním (poprípade nestotožním) s ďalším hercom. Predsa len všetci vieme, že David Suchet je proste klasika. Ako to podľa mňa dopadlo? A je naozaj hviezdne obsadenie filmu Vražda v orient Exprese záruka kvality?

Zdroj: Google.com

Z môjho pohľadu:

Skúste si v priebehu 30 sekúnd prebehnúť „kartu tvorcov“ či tam náhodou nenájdete nejakú zhodu a následne sa vrátiť k článku. Kenneth Branagh je známe meno nie len z pozície režiséra ale i herca. Čo sa režírovania týka, stojí napríklad za filmom Thor (2011). Ale je vhodné film si režírovať a zároveň sa obsadiť do úlohy hlavnej postavy? Hlavne ak sa jedná o film ako je práve Vražda v Orient exprese?

Skúsim sa najprv vo filme Vražda v Orient exprese zamerať na Kennetha Branagha ako režiséra. Vražda v Orient exprese nám ponúka naozaj pekné a svetlé momenty. Pohľady na krásne hory, priestor vlaku a naozaj dobové a uveriteľné kostýmy. Ale je tu jedno ale. Naozaj som mala pocit, že autor do toho dáva maximum tak počas prvej tretiny filmu. Následne mi to pripomína občas trochu chaotickú a zvláštnu „ONE MAN SHOW“.

Naozaj tam nastal pokus o to postavu Hercule Poirota implementovať do dnešnej doby. Respektíve meno tohto slávneho detektíva priblížiť mladšej generácií. Pokus o to upraviť jeho všetky špecifiká, ktoré mali dostať väčšiu atraktivitu.. Spolu všetko pekne dofarbiť, nejak zostrihať a zvládnuť „inakosť“ a hlavne humor tejto postavy.

Áno bolo tam pre mňa pár situácií ktoré mali skoro presne ten humor. Ale na druhú stranu viac momentov kedy tvorca zrejme očakával, že sa divák bude smiať a v kinosále sa smialo sotva pár ľudí. Musím priznať, že som očakávala naozaj veľa a možno nie len pre to „hviezdne obsadenie“ ktoré sa v každej upútavke na film promuje. Možno viac vzhľadom k pokroku dnešnej techniky. Predsa len staršia verzia tohto filmu ma oslovuje viac. Možno ma v pár momentoch rušila až prílišná dokonalosť. Že herečkám úplne dokonale stojí každý jeden vlas na hlave. Mrzí ma, že musím byť práve k tomuto filmu takto kritická ale na druhej strane myslím, že v prípade filmu Vražda v Orient exprese budú len dve skupiny divákov. Jedna skupina ktorá bude tento film milovať možno práve pre jeho technickú/vizuálnu stránku. Potom tá druhá, ktorá bude trochu porovnávať pôvodnú verziu a verziu od Kennetha Branagha.

Skutočná ONE MAN SHOW vs. dokonalá hudba?

Občas som mala pocit nie len, že ide o zlátaninu ale tak trochu s odstupom mám pocit, že ide o miernu ONE MAN SHOW režiséra samotného. Premýšľam či si sám autor pozrel aspoň pár epizód slávneho seriálu. Verím tomu, že áno. Určite to však neznamená, že mal kopírovať pôvodnú rolu. Len skrátka mi tam jeho druh hrania, prejavu a osobnosti nesedí. Z môjho pohľadu som tam necítila tú inakosť a smršť postavy.

Na druhej strane musím vyzdvihnúť fenomenálnu Michelle Pfeiffer. Bol to pre mňa jeden z najsvetlejších momentov celého filmu. Naozaj bravúrne zvládnutá rola a dávam pomyselný klobúk dolu. Naopak jeden z najpopulárnejších hercov momentálne Johnny Depp ma opäť nedostal a pre mňa je jeho najlepšia rola film Čokoláda.

Filmu Vražda v Orient exprese na exkluzivite a atmosfére pridáva hudba. Autorom je Patrick Doyle skladal hudbu napríklad k filmom Zrodenie Planéty opíc, Harry Potter a Ohnivá čaša či Thor. Hudba spôsobí, že sa Vám film dostane doslova pod kožu a na chvíľu sa úplne odstrihnete od reality.

Trochu psychológie…

Vražda v Orient exprese nie je len najznámejším prípadom geniálneho detektíva. Je to prípad otvárajúci mnohé otázky o pojme zločin a trest. V tomto prípade sa nejednalo o klasický trest ako ho poznáme. Niekedy nie je potrebné aby vrah skončil vo väzní. Skôr sa pre neho väzením stane jeho vlastné svedomie. Aspoň takto vnímam trest Vraždy v Orient exprese. Možno sa však mýlim a Váš pohľad bude smerovať niekam úplne inam.

Vražda v Orient Exprese so sebou nesie ešte jednu správu pre diváka. Možno sa Vám to dokonca stalo aj vo Vašom osobnom živote, Hovorí sa, že až extrémne situácie ukážu našu pravú povahu. Vražda v Orient Exprese ukazuje skupinu cudzincov vo vlaku a ich rôznorodosť. Rôznorodosť nie len vo farbe pleti, postavení ale i názoroch a správaní. Všetko sa dostane na povrch práve v momente keď zisťujeme, že na palube luxusného vlaku sa stala vražda. Postavy začínajú ukazovať rôzne podoby egoizmu, rasovej neznášanlivosti či dokonca vypláva na povrch agresivita. Myslím si, že tento prípad nie je len obyčajná kriminálka ale tak trochu sonda do ľudskej duše.

Moment prekvapenia a sklamanie:

Hovorí sa, že je to jeden z najlepších a najgeniálnejších prípadov Hercule Poirota. Takže sa v mojej hlave dialo toho oveľa viac, než očakávanie kvality. Ja som naozaj nevedela kto je vrahom! Ja čo milujem kriminálky som staršiu verziu videla ako dieťa. Po tej novšej som si to aj vďaka dnešnej dobe mohla rýchlo pozrieť znova. Spomínam si na tie chvíle z detstva (nebolo to až tak dávno) keď som sedela v obývačke u babky a dedka (mimochodom najkrajšie spomienky) a nemohla som ani pípnuť. Takže som si v hlave počas filmu zrovnávala každučký detail. A čo sa nestalo? Po prvýkrát som neuhádla vraha! Keď tak spätne premýšľam myslím, že v tom možno tkvie genialita celého tohto prípadu. Stane sa niečo čo absolútne neočakávate. Možno presne takto autorka uvažovala keď dielo Vražda v Orient Exprese písala.

Záverom:

Od začiatku novembra film Vražda v Orient exprese v kinách určite neprehliadnete. Moje očakávania síce úplne nenaplnil ale to vonkoncom neznamená, že Vám sa film páčiť nebude. Má naozaj pestré momenty, ponúka zábery ktoré ulahodia oku a podmanivú hudbu. Len ja som si nedokázala vybudovať s hlavnou postavou vzťah. Aby som mu však nekrivdila v úplne všetkom. Posledná scéna v ktorej sa odhaľuje vrah mala tie naozajstné grády. Tu mi tá ONE MAN SHOW absolútne neprekážala a bola na správnom mieste. Ako to dopadne u Vás? Ak sa chcete podeliť o svoj dojem zanechajte komentár. Vidíme sa v kone na najbližšom trháku :).

• Herec mi naozaj na postavu dosť nesedí. Nemám pocit, že sa dívam na postavu ktorú hrá.

• Film občas pôsobí strašne chaoticky.

• Humor vo filme sa z môjho pohľadu nepodarilo dotiahnuť ani na 50 percent oproti pôvodnej postave ktorú hrá David Suchet.